Blogg

17/8 Hansabyen Luneburg

Vi kjørte fra Rhudesheim sakte. Dagen etter kom vi til Hansabyen Luneburg. En av byene vi fikk brosjyrere fra under Hansadagene i Bergen. Dette viste seg å være blant de mange perler i Tyskland. &...

13 og 14 august

Vi kjørte fra Trier til Rudesheim, med GPS på unngå motorvei. Fin kort etappe. Rudesheim er en "turistefelle" som det er vel verdt og besøke.  Over: Parkert ved Rudesheim camping Under: G...

12/8 Trier

Trier er Tysklands eldste by, grunnlagt av romerene. Under er byporten - kjennemerke for Trier. Så kommer noen blder fra gatelangs i byen.

10/8 Våknet til regni Hallstatt

Vi våknt til regn. Sjekket værmeldinger og fant ut at det skulle være fint vær i Trier. Dette var for langt for en etappe. Vi så på kartet og endte opp i ULM. Denne dagen startet ULM Weinfest. Når ...

9/8 Hallstatt bilder fra byen

Hallstatt er den eldste byen i Østerrike. Her har det bodd folk i over 7000 år. Grunnlaget for byen var saltgruvene. Dett er ikke en stor by, mer en landsby. Det er ikke de store prangende bygning...

9/8 Graz - Hallstatt

Videoen under viser litt om hva vi kjørte gjennom på turen fraGraz til Hallstadt.   Det  kommer bilder fra byen i morgen tidlig.

8/8 Besøk i Graz.

Graz er en av mange flotte byer i Østerrik. Absolutt verdt ett besøk. Klokketårnet er den eldste bygning i byen, og er byens symbol. Opprinnelig var det festning her. Festningen stod i mot Napol...

7/8 Vi reiser fra Keszthely til Graz

Etter å ha ligget i Keszthely i en uke kommer reiselysten tilbake. Vi har enda to uker igjen av ferien. Vi velger å sette Kursen mot Graz i Østerrike. Som pausestopp valgte sidesjåføren Marib...

4/8 - Besøk til Hevitz

Denne dagen reiste vi til Hevits, En varm kilde som gir opphav til ett lite vann. Vannet her holder 35-36 grader om sommeren og ca 25 om vinteren. Området er bygget inn. Dette er et "must" om man ...

3 og 4/8 Vinfestival i Keszthely

Vi har vært så heldige at ved vi er i Keszthely under vinfestvalen og fikk med oss åpningen med tilhørende parade. Musikere samler seg før prosesjonen skal starte Oppstilling før avgang Ov...

2 august - Besøk til Keszthely

På vei fra campingplassen til byen     Måtte bare forstørre Balto - ser ut til at han koser seg -mes solbriler på! Kirkeplassen i Keszthely Hovedgaten - gågaten Paus...

1/8 Dag 1 på Zala caming

Nyter livet. Rolig dag uten å gjøre noe annet enn å slappe av. Store gode plasser til hver enhet her. Egen vannpost, og tilkobling for gråvann til hver plass. Kajakktur. Blir nok flere. D...

30/7 og 31/7 Praha - Kezthely

Når vi skulle kjøre fra Praha, fikk våre venner ikke start på bilen. Faltt batteri, og vi fikk ikke start med startkabler. Han ringte Ford assistanse i Norge for å få hjelp. Vi dro i forveien. Vi ...

28 og 29/7 Praha

Igjen har turen gått innom Praha. Kun noen få bilder herfra denne gangen. Vi har så mange fra tidligere turer. Praha er som vanlig en fantastisk by. Men denne gnag var vi overrasket over alle...

27/7 Transportetappe Havelberg-Praha

Grunnet dårlige værmedlinger ble den en transportetappe i fdag. Det var medlt skikkelig"møkkavær" Opprinnelig var planen å stppe i Dresdne fpr så å kjøre til Praha neste dag. Dette blen endret til...

Havelberg - en hansaby inne i landet - og stedet for fredsavtalen etter den store nordiske krig (1700-1721)

Vi fikk brosjyre fra mange Hansabyer under Hansa dagene i Bergen i Juni i år. Havelberg er en av disse. Parkert Camigplassen har noen få hundre meter å gå inn til sentrum av byen ...

Feiren er startet

Her er vi venter vi åp å komme ombord i BErgen Litt bak (med kajakker på taket) er Aasmund, Ann-Kristin og Vebjørn med campingvogen på slep Vi venter på middag i Schleswig Gunn nyter livet...

Nå er det klart for avreise

Første etappe fra Bergen til Hirtshals gjøres ombord i MS Bergensfjord, med De luxe lugar, og middagsbufe ombord. Vi skal reise sammen med gode venner som har campingvogn. Målet for turen er Kezth...

Jonsokdansen 2016

En av de dansegallaer vi prøver å få md oss er Jonsokdansen på smalhahovetunet på Løno (Voss). Her er dans Torsdag, Fredag og Lørdag. Mange bobiler, de første kom vist allerede Onsdagen. ...

Planlegging sommeren 2016

17-19 Juni 2016 Til sommeren skal vi reise sammen med gode venner som har campingvogn. Fredag tok vi bobilen med på besøk til dem for å se nærmere på ruter på vei sydover. På vei hjem Lørdag stopp...

Hansadager Bergen - En stor folkefest

Helgen 10 juni til 12 juni var det Hansadager i Bergen. Vi parkerte bobilen på Tollboden og nøt helgen i godværet.  Mange andre hadde tatt en sjanse på at det skulle gå bra og stå der denne he...

Tur i nærområdet.

Dette ble en helg hvor vi brukte bilen til Os, ca 10km hjemmenfra. Det er ikke alle bobilturer som trenger å være langturer. Når det er fest i den lokale svingklubben stiller vi med bobilen, selv o...

22.05.2016

Helgen 20-22mai var vi med gode venner i Ulvik. Vi bode på Ulvik camping. Innsjekking er over gaten på Hardanger Gjestetun. Her kan man også kjøpe enkel mat. Bilde under er fra campingplassen U...

Åvika bobilcamp

Denne helgen hat vi vært på Åvika Bobilparkering,En koselig plass ned til Solesjøen i Austrjeim. Her fikk vi kjøpt feske fisk direkte fra fiskbåten. Hyttene ble åpnet for bruk...

Påsketur 2016

Vi hadde opprinnelig planlagt å reise på dans i Eivindvik, så første natt stod vi ved ungdomshustet Vårtun.   Bilen ble pyntert til påske før sote og vin kom frem. Dagen e...

Planlegging av tur sommeren 2016 er startet

Det enseste som er forholdsvis sikkert er at vi skal innom Praha på vei til Keszthely, ved Balatonsjøen. I Praha ser jeg etter gode resturanter å besøke. Leter spesielt etter det eldste mikrobrygg...

Mens jeg planlegger mer for sommerens tur mimres det over helgeturer med venner.

Her fra en tur til Norheimsund.  VI syklet fra Norheimsund til Øystese, med retur over fjellet.

Planlegging av tur sommeren 2016 er startet

Vi har for legst startet planlegging av tur sommeren 2016. Vi skal som vanlig starte med båt fra Bergen til Hirstals. Denne gangen skal vi reise sammen med venner som har campingvogn. Målet er forl...

Aftentur i Regensburg. (Ved Donau)

Her er noen utvalgte bilder fra aftentur i Regensburg. Tror vi blir en dag ekstra her!

Salzburg

Salzburg er en fantastisk by. Ved tid og leilighet til det komme noe mere på aralt.no.  Vi er nå reist videre til Regensburg i Tyskland.

Noen flere bilder fra Ljubljana

Inngangspartiet til borgen Borggården Litt mere, men nå fea rlvetur.

Farvel Porec - velkommen til Ljubljana

Her er noen bilder fra en rask aften tur i Ljubljana. Anbefaler alle som ikke har vært her før, å stoppe en dag eller to her på veisydover eller nordover. (Under) Og jeg håper jeg får besøkt de...

Porec -ut å spise!

Vi har nå vært på flere resturanger i Porec. Når man går i byen og blir sulten er det mye å velge mellom. Her er det kun ett råd som bør følg...

Litt mere fra Porec

Innom Porec atter en gang. | morgen reiser vi til Ljublana. Her er noen bilder fra Porec

kveld ved bilen på Zelena Laguna

Sitter nå og nyter livet på stranden. Solen varmen, periodisk nedkjøling i havet. Vi har vært noen turer til Porec med syklene. Skal inn igjen i dag. Fortsatt mer behov for kj&#...

Mye endring av planer

Over - To på tur gjennom Europa. Etter 2 dager i Drage kom regnet dit. Ny kontroll av værmeldinger og vi kjørte nordover til Istria. Første stopp ble Rovinj. Gamle byen ligger på en odde og er byg...

Justering av resiemål- GPS leder oss på smale grusveier!

På vei fra Budapest til Sarajevo ble værmedlingen for Sarajevo, Mostar og adriaterhavskysten sjekket. Sarajevo 8 grader og regn. Adriaterhavskysten 20 grader og sol. Vi justerte straks reiseplanen,...

Termiske bad i Budapest

Vi tok undegrunnen M1 til det store badet. Når vi kom inn i badet, slapp vi å lete etter de som drev med massasje. Selgerene stod rett innefor. Vi tok 1 times massasje hver.Vel anvendte penger. De...

Dag 1 i Budapest - Er det Europas mest fantastikske by?

Vi har nå vært en dag i Budapest. Jeg har aldri sette maken til by. Kort og godt en utrolig fin by. Om det er Europas mest fantastiske by er vankelig å si, det er så mange jeg ikke har vært i!. Om...

BRNO - en hyggelig overraskelse

Turen fra Praha til Brno bestod av kø og humpete vei. Høyre felt på motorveien var ujevnt og det ristet kraftig. Mye veiarbeid ga mye stopp og saktegående kø. Vi valgte derfor å forlate motorveien ...

Praha - en av Europas fineste byer

Praha er en av Europas fineste byer å vandre rundt i. I går syklet vi fra campingplassen og inn til sentrum. Gikk rundt i byen og koste oss. Dette er en utrolig fin gammel by, som kan nås på en ...

Hamburg-Carnavan Wendt-Wittenberg -Praha

Vi reiste fra Hamburg kl. 11:00. Da vi hadde god til vår avtale hos Caravan Wendt valgte vi innstillingen «unngå motorvei». Vi syns det ofte er mer behagelig å reise på denne måten, og gjør ofte de...

Hamburg

Hamburg sett over innsjøenAlster. vi kom til Hamburg Lørdag ettermiddag. Kjørte først til Wohnmobilhafen Hamburg. Der var det fullt. Raske trykk på GPS så hadde vi rutet om til stellplatz i st.pau...

Middag ombord

Her nyter vi en 5-retters middag ombord, på Grieg gourmet. Mat og service gjør det til en opplevelse og ikke bare ett måltid.

Endelig avreise

Omsider kom vi oss avsted. 12/9 gikk Bergensfjord fra Bergen. Hen er Lugaren. Litt ekstra luksus ved starten av ferien. Ikke nett på bobilparkering i Hamburg. Fån kun lastet opp ett bilde pr innle...

Passasjerene er klar for tur

Hele planlagte reiserute

Her ligger den totale planlagte ruten. Alle stopp er på campingplasser eller stellplasser som er lagt inni Navigasjonsprgrammet. Nå kommer det ikke mer før vi har parkert i Hamburg. Kan hende vi v...

Litt om Navigasjon før vi starter turen

Det er enda 4 dager igjen til avreise fra Bergen. Tenkte jeg skulle skrive litt om navigasjon før avreisen. Tidligere har jeg benyttet en TOMTOM fra 2009. Denne har jeg vært godt fornøyd med. I El...

Planlegging av turen,spander litt tid på det.

Bruker en del tid på og planlegge en tur, dele den opp i passelige etapper, med fine by besøk underveis. Reisen er for oss en viktig del av ferien. Etter å ha hørt om Sarajevo bel dette det endeli...

1. etappe Bergen-Hirtshals

Vi har tidliger benyttet båt fra Bergen til Hirtshals når vi skal på tur i Europa. Mange vil si dette er dyrt, og ja det er det. Men vi syns det er verdt hver krone. Alternativet med å kjøre til L...

September-Oktober 2014

Vi har nå plalagt årets langtur med bobilen, og har forelpig følgende reiserute. Men vi har mer enn en gang under slike turer ombestemt oss i ett veikryss,og havnet helt andre steder. Dette blir tr...

Ny blogg!

Velkommen til blogg.no! :) Dette er det aller første innlegget i din nye blogg. Her vil du finne nyttig informasjon, enten du er ny som blogger eller har blogget før. Trenger du litt starthjelp fin...